De inzet en noodzaak van online communicatie blijkt alleen maar groter te worden. En omdat het aantal verkochte mobiele devices wereldwijd, onlangs de desktop heeft gepasseerd, geeft dat extra druk op de noodzaak van goede en bruikbare mobiele kanalen.
Native apps voldoen in veel behoeften, maar zijn tegelijkertijd door organisaties voor communicatie niet zo flexibel inzetbaar als het web. Het verspreidingsgebied van de browser is nu eenmaal veel groter, en alle content van het web wordt direct door Google en andere zoekmachines geindexeerd.
Voor een aantal specifieke functies kunnen wij met native apps echter unieke oplossingen maken. Daar zijn we kort na de introductie van de iPhone en IOS mee aan de slag gegaan. Maar ook Android en later Windows 8 zijn de actuele platformen om rekening mee te houden. Windows-8 vormt een kleine en aparte categorie. In 2015 zal met Windows 10 de scheidslijn tussen Windows-mobile en Windows-PC vervallen. Windows gaat zich ook met apps concentreren op zakelijke toepassingen. Voor consumenten-apps zijn iPhone en Android de dominante systemen.
Maar met de nieuwste ontwikkelingen in HTML-5 bleek ook erg veel te bereiken op het gebied van mobiele apps, veel meer dan velen zich bewust zijn. Dat kan met name voor organisaties grote voordelen hebben die mobiele apps willen inzetten in hun eigen processen. Hoewel het sexy is om een eigen mobiele native app te hebben inclusief een plek in de appstores, is het aan te raden om telkens na te gaan of een WebApp mogelijk een betere prijs/kwaliteit/prestatie-verhouding kan leveren. Dat hangt erg van de situatie en toepassing af.